Bli medlem och få gratis presentkort!

Sunday 19 July 2009

Harry Potter and the half-blood prince

Hallo there sunshines! =) (jag önskar att jag kunde säga det om solen också men inte då, moln, moln och åter moln.

Igår såg jag Harry Potter and the half-blood prince!!! Jag har längtat efter att få se den sedan jag såg 5:an. Som lovat kommer en recension av filmen.

Jag är ju sen länge ett stort Harry Potter fan dock har de flesta filmer endast gjort mig besviken. Enligt mig är böckerna hundra gånger bättre än filmerna. Dock tycker jag att 5:ans film faktiskt var bra om man jämför med boken som är ganska långdragen och enligt mig den sämsta av böckerna.

Så när jag såg 6:an var mina föhopningar ganska höga. Jag blve inte besviken, enlit mig så är denna film faktiskt bra de har dock lagt till och ändrat ganska mycket som någon som jag själv (kan boken nästan utantill) märker väldigt tydligt. Vissa delar älskade jag så som Fred och George Weasley´s affär och när de dyker ner i minnesålet har de också gjort väldigt bra. Jag tycker dock att det är dåligt att de attackerar Kråkboet [SPOILER] för de kommer ju att göra det i 7:an. Blir inte det lite "kaka på kaka" sen när 7:an kommer ut?

Jag tror även att det är ganska svårt att hänga med om man inte har läst boken före. Tilloch med min syster som faktiskt har läst boken (fast förlänge sen) satt och frågade mig vad de gjorde och varför.

Filmen enligt mig var också ganska mörk, ibland såg man inte deras ansikten vilket enligt mig inte är speciellt bra.

De bästa skådespelarna (och alla dessa är som skapta för deras roller) i denna filmen enligt mig (utan inbördes ordning) var faktiskt gamlingarna så som:

Maggie Smith (Minerva McGonagall)


Michael Gambon (Albus Dumbledore)


Robbie Coltrane (Rubeus Hagrid)

Julie Walters (Mrs (Molly) Weasley)


Alan Rickman (Severus Snape). Vekligen perfekt som Snape, ingen kunde ha gjort det bättre än honom!

De som jag också tyckte gjorde ett bra jobb var:


Rubert Grint (Ron Weasley)

Evanna Lynch (Lona Lovegood)

Så enligt mig är det bara 1 av de 3 största stjärnorna som gör sin roll till pungt och pricka. Medans de 2 andra lätt blir överglänsta av skådespelare med antagigen mindre lönecheckar men så mycket mer talang.

Vad tycker du? Är det någon annan som har sett filmen och vad tyckte du isånnafall? Kommentera så svarar jag.
För er som inte vet det så är jag en av de 10 nominerade i Idas blogg till veckas blogg!!! =D Det skulle vara SUPERSNÄLLT om ni skulle vilja rösta på mig. Klicka HÄR för att rösta. (mitt nummer är 4)

2 comments:

  1. Sv: Ja jag med! Ska bli spännande och se om serien håller sig till böckerna eller om den kör på egna historier.

    ReplyDelete
  2. hihi Jag tycker dock tvärtom, tycker om resten av filmerna, men denna var ganska seg, trodde de skulle hända fler saker. :/
    Men harry potter filmerna är bra så undra hur länge ma får vänta på nästa film nu hihi

    ReplyDelete